Al·legacions al Projecte d'Obres Extrasectorials
Les al·legacions s’han agrupat en quatre apartats:
- Projectes Sectorial, Extrasectorial i Conveni: hi ha una fragmentació artificial del projecte urbanístic. Els àmbits derivats del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses s’han d’incloure en el Projecte d’Obres extrasectorials. El que s'ha presentat és un projecte tècnic en l’àmbit d’un sistema general viari i d’altres actuacions en sòl urbà de titularitat municipal de Gelida, sense cap concurs públic per l’adjudicació de redacció del projecte d’adequació.
- Carretera BV-2249: La manca de la variant prevista i les deficiències en la planificació de la carretera BV-2249 posen en risc la seguretat dels residents i usuaris de la via.
- Moviments de terres: El gran volum de moviments de terres, sense les autoritzacions pertinents, amenaça la integritat dels ecosistemes i la fauna de la zona, especialment l'àguila cuabarrada.
- L'Aigua: La captació d'aigua de l'EDAR, sense justificació ni estudi d'alternatives, posen en dubte la sostenibilitat del projecte i la gestió responsable dels recursos hídrics.
El Projecte d’urbanització de l’àmbit Agroparc consta de tres documents:
Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida
Projecte obres extrasectorials del projecte d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses en el terme municipal de Gelida
Conveni urbanístic de l'àmbit del Pla Parcial de Can Juncoses i finques confrontants
Al·legació Primera.
El projecte d’Urbanització d’obres extra sectorial, pretén la culminació i consolidació d’un Planejament, concretament la MPPOUM 2015 de Gelida per l’àmbit del Agroparc, però es troba fora de l’àmbit de planejament, afectant zones públiques de titularitat municipal i Provincial com es la carretera BV-2249 i zones de influencia d’aquesta, concretament de SISTEMA GENERAL.
Els àmbits derivats del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses s’han d’incloure en el Projecte d’Obres extrasectorials, de forma que el Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses correspongui únicament el SUD.
Al·legació Segona.
El títol del Projecte d’Urbanització extra sectorial de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida, presentat per la mercantil UNPASMES, SL., és un títol totalment enganyós, doncs es tracta del projecte tècnic en l’àmbit d’un sistema general viari i d’altres actuacions en sòl urbà de titularitat municipal de Gelida.
De la lectura del Projecte d’obres d’Urbanització Extra sectorial aquest tracta l’adequació d’un SISTEMA GENERAL interurbà, responent a un projecte totalment al marge de l’àmbit de la MPOUM de Gelida de l’àmbit Agroparc. Es un projecte TÈCNIC que no desenvolupa cap instrument de planejament.
Dels apartats de la memòria del PU sectorial tot seguit reproduïts:
<< 2. OBJECTE DEL PROJECTE
El present document té per objecte la descripció i definició del projecte executiu d’urbanització de la nova connexió peatonal i ciclable entre el nou sector industrial de Can Joncoses, el nucli urbà de Gelida i l’estació de ferrocarril, així com les connexions amb les xarxes de serveis municipals i de companyia del municipi. Es tracta de les actuacions derivades de la implantació del nou sector de SUD fora l’àmbit de la MPOUM.
Aquest projecte complementa el projecte del sector industrial, garanteix l’accessibilitat universal i la seva connexió amb el nucli urbà i els nodes de transport interurbà.
3. AGENTS
El present document té com a promotor al grup UNPASMES, SL amb CIF: B65633174 i domicili fiscal a l’Avinguda Mare de Déu de Montserrat, 67, Olèrdola, 08734, Barcelona. La recepció del projecte correspon a l’Ajuntament de Gelida amb CIF: P0809000C, domicili fiscal a la Plaça de la Vila, número 12, 08790 Gelida.
4. ÀMBIT D’ACTUACIÓ
L’àmbit objecte del projecte es composa dels vials i camins que uneixen el sector de Can Joncoses amb el nucli de Gelida i l’estació de tren, i la reurbanització i pacificació del barri de les Cases Noves. S’aprofita el traçat dels camins i carrers existents i se’n preveu la millora de les condicions actuals per garantir-ne les condicions adequades d’accessibilitat, d’il·luminació i de drenatge de l’escorrentia.
Al barri de les Cases Noves es preveu la re urbanització pacificada de l’entorn de la carretera BV-2249, per tal de minimitzar l’impacte del trànsit general i l’associat al nou sector de Can Joncoses. També s’hi inclouen les noves connexions d’aigua potable, gas, telecomunicacions i electricitat. L’àmbit principal té una superfície total de 10.895 m2
Àmbit Connexió peatonal i ciclable - 10.123 m2
Àmbit de les Cases Noves – 772 m2
Àmbit de serveis (afectació per les noves xarxes de serveis) Connexió a xarxa d’aigua potable – 1323,9 ml
Connexió a xarxa de gas natural – 112,6 ml
Connexió a xarxa d’Endesa – 184,3 ml >>
Se’n dedueix que:
- Sols està directament lligat al PU sectorial el que son escomeses d’aigua, telecomunicacions i línies d’energia elèctriques, tot i que elles haurien d’arribar actualment a la zona industrial de la UNEX.
- El promotor del PU es la mercantil UNPASMES SL que no té competència, per desenvolupar el projecte en àmbits de titularitat municipal sense tenir una encàrrec a propòsit de l’Ajuntament.
- Tanmateix tota actuació en sòl de titularitat provincial, carretera BV 2249 i zona d’influència, ha de respondre a una encarrega a propòsit de la Diputació Provincial.
- Concretament per desenvolupar el planejament del MPPOUM 2015 de Gelida per l’àmbit de l’Agroparc sols es requereix el següent:
- Àmbit de serveis (afectació per les noves xarxes de serveis) Connexió a xarxa d’aigua potable – 1323,9 ml
- Connexió a xarxa de gas natural – 112,6 ml
- Connexió a xarxa d’Endesa – 184,3 ml
Al·legació Tercera.
L’aprovació definitiva del CONVENI ha de ser Condició “sine quan non” per l’aprovació dels projectes d’urbanització sectorial i extra sectorial, si procedeix.
Tanmateix l’aprovació del Projecte d’Urbanització d’obres Extra sectorial i la seva execució material, cas de ser aprovat, ha de ser prioritari al Projecte d’urbanització de sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida (Barcelona)
Al·legació Quarta.
Fent referencia a les Obres extra sectorials al projecte d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses en el terme municipal de Gelida (Barcelona), aquelles no responen a cap concurs públic per l’adjudicació de redacció del projecte d’adequació.
Al·legació Cinquena.
Es indispensable la contractació d’una Entitat de Control homologada l’ INSPECCIÓ, CONTROL, RECEPCIÓ, RESPONSABILITATS I TRAMITACIÓ DELS PROJECTES DE LA URBANIZACION, per quan la complexitat del projecte ho requereix.
1. Les obres d’urbanització de promoció privada, hauran ser revisades pels membres de l’Oficina Tècnica municipal, quants cops aquests ho estimen oportú i perceptivament, a petició del promotor actuant, en los següents moments:
a. En la ejecció de la xarxa de clavegueram , així com la de portada d’aigües en el moment d'instal·lar les canonades i prèvia a tancar les rases.
b. En les obres d’explanació de tot tipus de vies, rodades o de vianants, públiques o privades, al rebre la voravia, efectuar la preparació d’explanació, estesa la base i executar la capa de rodadora.
2. De cada una de les fases de l’obra d’urbanització, aquí ressenyades, s’aixecarà una acta de visita i conformitat d’execució amb el projecte, firmat per l’Arquitecte Municipal i el cap de l’Oficina Tècnica de l’Entitat de Control que l’Ajuntament delegui expressament. La Contracte de les Obres de Contractació, estarà obligada a sol·licitar per escrit, amb 72 hores d’antelació la preceptiva visita tècnica en cadascuna de les fases indicades.
3. Si es realitza d’urbanització sense donar acompliment aquest requisit, l’Ajuntament efectuarà les cales i proves precises per comprovar la correcta execució de les obres, essent les despeses que es generin per compte del promotor de les obres d’Urbanització.
Per tot això, considerem que els aspectes detallats a continuació haurien d’estar inclosos dins del projecte d’obres extrasectorials (no dins el Projecte Sectorial, on l’empresa UNPASMES,SL ha inclòs una bona part), i per aquesta mateixa raó n’incorporem les al·legacions en el present document, i considerem que els projectes d’urbanització del sector i l’extrasectorial, haurien de ser declarats invàlids.
Al·legació Sisena.
S’eludeixen els requeriments de millora de la carretera BV-2249, requerits en els diferents planejaments:
PDT d’Alt Penedès es pronuncia en el sentit d’abordar el condicionament i millora de la BV-2249.
Aquesta directiu establerta del PDTAP va esser adoptada en el POUM 2015 plantejant una variant de la BV-2249, que evitava el seu pas per el nucli urbà de les Cases Noves;
Pas angost pel nucli urbà per on circulen uns 2.500 vehicles segons estudis del projecte de variant de Sant Llorenç d’Hortons
Totalment precària; cosa que s’estén a la resta de la carretera entre la rotonda de sortida de la AP-7 fis la carretera BV 2241 de Masquefa a Sant Sadurní com en son exemple les següents fotografies:
Pont sobre el ferrocarril, abans d’arribar a les cases Noves, secció transversal deficient per a dos sentits de circulació de vehicles de gran tonatge
Secció transversal, de escassa amplada per a dos sentits de circulació de vehicles de gran tonatge.
Aquesta directiu establerta en el PDTAP va ésser adoptada en el POUM 2015 i en el MPPOUM 2015 de Gelida, projectant la variant de la BV-2249, des de la rotonda de sortida de la AP-7 fins la industria UNEX; que evita el seu pas per estrangulament del nucli urbà de les Cases Noves i Can Pasqual. Variant de traça idònia (identificada en color vermell en la il·lustració de més avall) per la circulació vehicles de gran tonatge (Pas angost pel nucli urbà per on circulen uns 2.500 vehicles a dia d’avui segons estudis del projecte de variant de Sant Llorenç d’Hortons).
Extracte plànol nº 2.1 d’Ordenació del POUM 2015
Així també, dit traçat, es recull en el plànol Nº4.2 de Regulació del sòl Qualificacions i proteccions del sòl urbà i urbanitzable del POUM 2015.
D'acord amb el POUM 2015, Can Juncoses no es podrà desenvolupar en cap cas sense la construcció prèvia d'una variant per descongestionar el trànsit (en groc en la imatge).
Tanmateix en el plànol nº 2.1 del PU d’obres extrasectorials a Can Joncoses hi consta com informació del POUM 2015 la indicada variant de la BV-2249, obviant-le en el MPPOUM per l'àmbit d’Agroparc.
Al·legació Setena.
L’existència d’aquesta variant no només s’obvia, sinó que es col·loca a sobre del seu traçat un tram camí per vianants i bicicletes, impossibilitant el desenvolupament de dita variant.
Afegir que, de fet, a més, aquest camí està duplicat, ja que l’Agroparc ja disposa de les vies Blaves des de l’estació, i que, malgrat ser un projecte públic, preveu una porta exclusiva pel projecte Agroparc de l’empresa privada UNPASMES, SL. Ambdós projectes projectats per la mateixa empresa, Batlle i Roig.
Al·legació Vuitena.
En el PU s’aborda l’actuació parcial en la BV 2249 , projectant dues rotondes; l’una per accés a estacionament discontinu de Can Joncoses i l’altre d’accés a la Ferreria i sector de Can Joncoses. Resultant-ne un arranjament que, en si sol, no resolt satisfactòriament la mobilitat requerida per la MPOUM de Gelida com una condició “sine qua non” previ al desenvolupament del sector.
- Actuació parcial en la BV 2249 per accés a aparcament discontinu de Can Joncoses, al servei privat d’aquest.
Extracte del plànol 04.3 del Projecte d’urbanització
- Actuació parcial en la BV 2249 accés a la Ferreria i Sector Can Joncoses.
Extracte del plànol 04.8 del Projecte d’urbanització
Al mateix temps els trams de carretera BV-2249 compresos entre la rotonda de enllaç amb sortida-entrada AP-7, de Gelida-Sant Llorens d’Hortons, fins la de Ferreria, des d’aquesta a la projectada d’accés a l’aparcament privat ; aixis com fins arribar a l’enllaç amb la BV-2241 de Masquefa a Sant Sadurní, resten amb la precarietat que ofereix a dia d’avui.
Per altra banda, els projectes relatius a les dues noves rotondes de la carretera BV-2249, s’han d’incloure en l’actual projecte d’obres extrasectorials. Erròniament s’han inclòs en el Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses.
Al·legació Novena.
Malgrat la Diputació, de forma inexplicable, no esmenta en cap cas la variant inclosa en tots els planejaments, si que emet el 24/04/2023 l'informe favorable a la proposta d’Agroparc condicionat a una sèrie d’actuacions, que «en fase de redacció del Pla Parcial o del projecte d’Urbanització caldrà tenir compte». Una de les actuacions és la següent:
El projecte d’Obres extrasectorials i el Projecte d’Urbanització, injustificablement, obvien totalment aquest requeriment. Sense més el despatxen amb la frase:
«no es preveuen problemes en matèria de maniobrabilitat ni de seguretat viària en la planta actual de la carretera, la qual té capacitat per a suportar el trànsit de camions» (Pàgina 22, Annex 26 -Estudi d’avaluació de la mobilitat generada, Projecte d’Urbanització)
Recordem que són actuacions «per garantir unes condicions de seguretat mínimes», que si no es duen a terme posen en risc la vida de les persones.
Al·legació Desena.
Per altra banda, la Diputació de Barcelona, en el mateix informe favorable de 24/04/2023, que condiciona la proposta d’Agroparc a una sèrie d’actuacions, que «en fase de redacció del Pla Parcial o del projecte d’Urbanització caldrà tenir compte». Una de les actuacions és «analitzar la capacitat estructural del ferm actual de la carretera i preveure els reforços necessaris en funció del trànsit de vehicles pesants generat.»
Sorprenentment, l’apartat 6.3 Afectació sobre el ferm conclou:
«Es desconeix la composició del ferm de la BV-2249, però al tractar-se d’una via interurbana situada en un àmbit on s’ubiquen nombrosos polígons industrials i logístics, és d’esperar que el ferm tingui capacitat per suportar, com a mínim, entre 100 i 200 vehicles pesants per dia i sentit (T31).
Per tant, no es preveuen afectacions en el ferm derivades de l’increment en el trànsit de vehicles pesants a causa de la posada en funcionament de l’Agroparc.»
(Pàgina 20, Annex 26 -Estudi d’avaluació de la mobilitat generada, Projecte d’Urbanització) (la negreta és afegida)
Per altra banda, els estudis d’afectacions en el ferm de la carretera de la Diputació (BV-2249) derivades de l’increment en el trànsit de vehicles pesants a causa de la posada en funcionament de l’Agroparc s’han d’incloure en el projecte d’obres extrasectorials. Erròniament s’han inclòs en el Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses.
Extracte del plànol 14.1 del Projecte d’Urbanització
Al·legació Onzena.
Malgrat el moviment de terres està inclòs en el PU del Sector, l’abocament és extrasectorial:
• 586.263,30 m3 vinculats al TERRAPLENATS DE FINQUES, dels quals 243.703,00 m3 (color lila) es troben fora de l’àmbit del MPPOUM 2015,
• 111.943,71 m3 vinculats al PROJECTE D'URBANITZACIÓ, mentre que els restants
• 612.489,27 m3 estan vinculats al que es competència del posterior PROJECTE D'EDIFICACIÓ NAUS LOGÍSTIQUES
Per tant hi ha un gran volum de moviments de terres projectades, que no son competència d’un projecte d’urbanització tal com es planteja. Sent-t’ho, això si, del que seria el Projecte executiu d’Edificació de les naus emparades per la MPPOUM 2015 de Gelida per la implantació de l’Agroparc.
Al·legació Dotzena.
Aquestes zones de terraplenats afecten torrents i boscos i no s’adjunten les autoritzacions corresponents de l’ACA, ni els permisos de rompudes.
Al·legació Tretzena.
Cal especificar en el projecte que no es poden realitzar moviments de terres dins del kernel 80% de la parella d’àligues cuabarrada de Gelida, fins el Servei de Fauna no hagi validat el compliment de les mesures compensatòries corresponents.