Al·legacions
Projecte d'Urbanització, Obres extrasectorials i Conveni Urbanístic
Al·legacions de Naturalistes de Gelida
Conveni Urbanístic entre L'Ajuntament de Gelida i Ametller Origen. 8 al·legacions
El Conveni que pretén aconseguir una modificació encoberta del POUM, amb una desviació de poder de l'ajuntament per prioritzar interessos privats sobre els públics, i la violació de la legislació ambiental per la seva afectació a la parella d'àguiles cuabarrades.
Projecte d'Urbanització. 35 al·legacions
El projecte d'urbanització està fraccionat i incomplet, ja que no inclou
les infraestructures necessàries per a la sostenibilitat del projecte
Agroparc, i obvia els serveis essencials. No està justificat que els àmbits derivats s'incloguin dins el Projecte executiu d'urbanització. Pel que fa a la carretera BV-2249, no es realitza una millora integral, que inclou la
variant prevista en els planejaments urbanístics, per tal de garantir la
seguretat i la capacitat de trànsit. Es denuncia els impactes ambientals dels
moviments de terres, especialment en relació a la protecció de l'àguila
cuabarrada. Es considera injustificada la captació d'aigua de l'EDAR. En relació als camins rurals, es demana garantint la seva integritat i la seva accessibilitat.
Project d'Obres extrasectorials. 19 al·legacions
El projecte presenta realment és un projecte tècnic en
l’àmbit d’un sistema general viari i d’altres actuacions en
sòl urbà de titularitat municipal de Gelida, sense cap concurs
públic per l’adjudicació de redacció del projecte d’adequació.Els àmbits derivats del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can
Joncoses s’han d’incloure en el Projecte d’Obres extrasectorials. Es posen en risc la seguretat dels residents i usuaris de la carrereta BV-2249. El gran volum de moviments de terres amenaça la supervivència de l'àguila cuabarrada.
Les principals al·legacions contra l'aprovació del projecte Agroparc a Gelida es poden resumir en els següents punts:
1. Manca de legitimació de la mercantil UNPASMES S.L. per a subscriure el Conveni Urbanístic: La Junta de Compensació, que hauria d'estar legalment constituïda, és l'única entitat amb la legitimació per negociar i subscriure el conveni urbanístic, no una sola empresa propietària de terrenys dins l'àmbit del projecte.
2. El Conveni Urbanístic no respon a raons d'interès general i constitueix una modificació encoberta del POUM de Gelida: El conveni pretén eludir les mesures ambientals i els informes preceptius, adaptant el planejament als interessos de l'empresa promotora en detriment de l'interès públic.
3. El Conveni modifica les mesures compensatòries ambientals i permet l'inici immediat de les obres sense la seva validació prèvia: El conveni pretén alterar les mesures compensatòries destinades a protegir l'hàbitat de l'àguila cuabarrada, una espècie protegida, i autoritza l'inici de les obres sense esperar a la seva implantació i validació, contradient la Declaració Ambiental Estratègica (DAE) i els informes del Servei de Fauna i Flora (SFF).
4. El Conveni Urbanístic està viciat per reserves de dispensació a favor de l'empresa promotora, vulnerant el principi d'igualtat davant la llei: L'Ajuntament de Gelida atorgar un tracte de favor a la mercantil UNPASMES S.L., eximint-la del compliment de les normes generals en matèria urbanística i ambiental.
5. L'Ajuntament de Gelida actua amb desviació de poder, afavorint interessos privats en detriment de l'interès públic: L'Ajuntament està actuant motivat per interessos aliens a l'interès general, posant en risc el patrimoni natural i els recursos públics en benefici d'una empresa privada.
6. El Projecte d'Urbanització està fraccionat, incomplet i manca d'un criteri coherent: El projecte està dividit en dos documents (Projecte executiu d'urbanització i Projecte obres extrasectorials) que s'intenten desvincular a través del Conveni Urbanístic, accelerant l’execució del projecte en benefici de l’empresa, creant confusió i dificultant la seva avaluació global. A més a més, està incomplet, ja que no inclou infraestructures clau per a la seva suposada sostenibilitat, com la planta d'hidrogen, la planta de biogàs o la depuradora.
7. El projecte incompleix els requeriments de millora de la carretera BV-2249 i posa en risc la seguretat viària i la vida de les persones: El projecte no contempla la construcció de la variant de la carretera BV-2249, una infraestructura clau per a la descongestió del trànsit i la seguretat dels veïns, tot i que aquesta està prevista en el POUM de 2015.
8. El projecte no aborda adequadament els moviments de terres i els seus impactes ambientals: El projecte preveu un gran volum de moviments de terres que afecten torrents i boscos, sense requirir els permisos i autoritzacions necessàries.
9. El projecte posa en greu perill l'àguila cuabarrada: Els moviments de terres i la construcció d'infraestructures afectaran l'hàbitat de l'àguila cuabarrada, i el projecte no inclou mesures efectives per a la seva protecció.
10. El projecte no preveu un ús sostenible de l'aigua i la captació de l'EDAR de Gelida no està justificada: La captació d'aigua de l'EDAR de Gelida no estava prevista en la MPOUM i no està justificada, ja que el projecte s'havia presentat com a autosuficient en termes d'aigua.
11. El projecte afecta negativament els camins rurals i no respecta la seva normativa:
Hi ha afectacions negatives sobre els camins rurals, com la modificació
de traçats, l'eixamplament d'amplades i la desaparició de trams, sense
justificació ni alternatives viables.