Al·legacions al Projecte d'Urbanització
Les al·legacions s’han agrupat de la següent forma:
- Aspectes Generals: El projecte d'urbanització està fraccionat i incomplet, ja que no inclou les infraestructures necessàries per a la sostenibilitat del projecte Agroparc i obvia els serveis essencials.
- Projectes Sectorial, Extrasectorial i Conveni: Es qüestiona la legalitat d'incloure àmbits derivats en el projecte d'urbanització, així com la competència del promotor i la necessitat d'un control independent.
- Carretera BV-2249: S'exigeix una millora integral de la carretera BV-2249, incloent la variant prevista en els planejaments urbanístics, per garantir la seguretat i la capacitat de trànsit.
- Moviments de Terres: Es denuncia la falta d'estudi i aprovació dels impactes ambientals dels moviments de terres, especialment en relació a la protecció de l'àguila cuabarrada i els camins rurals.
- Aigua: La captació d'aigua de l'EDAR no estava prevista i es considera injustificada, ja que contradiu la premissa de circularitat del projecte.
- Camins Rurals: Es demana la protecció i la planificació dels camins rurals, garantint la seva integritat i la seva accessibilitat.
Al·legació 1.
Projecte d’urbanització fraccionat i mancat
d’un criteri coherent
L’empresa UNPASMES, SL fracciona el projecte d’Urbanització en dos documents:
- Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida (Barcelona)
- Projecte obres extrasectorials del projecte d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses en el terme municipal de Gelida
I els desvincula a través del:
- Conveni urbanístic de l'àmbit del Pla Parcial de Can Juncoses i finques confrontants entre l’empresa i l’Ajuntament de Gelida
Que estableix que es podrà executar el primer sense haver aprovat el segon, quan de fet tot és un mateix projecte indivisible.
A més, inclou una part de les obres extrasectorials dins el projecte del d’urbanització del sector urbanitzable delimitat, com són:
- Moviments de terres fora del sector
- Obres de la carretera BV-2249
- Canalització aigua de l’EDAR
- Camins rurals fora de la zona SUD
D’aquesta manera, aquestes obres no depenen de l’aprovació del Projecte d’obres extrasectorials, accelerant l’execució del projecte en benefici de l’empresa UNPASMES, SL.
Per tot això considerem que aquests documents manquen de validesa i que s’han de redactar de nou.
Al·legació 2.
El
Projecte d’urbanització del projecte Agroparc aprovat està
incomplert
Al projecte que s’està aprovant amb aquest Projecte d’urbanització, li manquen les infraestructures que l’haurien de fer esdevenir el projecte “sostenible i circular” que UNPASMES,SL ha descrit des del moment de la seva presentació, el que li ha donat accés a l’empresa als ajuts Next Generation, i també el que li ha permès ser qualificat com a Projecte d’Interès Territorial. I no oblidem que precisament aquesta qualificació és la justificació que s’ha esgrimit durant tot el procés d’aprovació per adaptar les lleis vigents a la conveniència del projecte: des del desplaçament de la zona de caça de l’àguila cuabarrada, una au protegida, fins a la requalificació d’uns sòls protegits de vinya a sòl d’hivernacles, entre d’altres, tot per interès d’una empresa privada.
I és que sense equipaments com la planta d’hidrogen, la planta de biogàs, la depuradora o les plaques solars, aquest projecte no és més que un polígon industrial-logístic com qualsevol altre, sense cap valor diferencial. Al marge del fet de projectar hivernacles industrials en terreny rústic, ampliant l’àmbit urbanitzat de forma desmesurada respecte un sòl industrial original de 13,63 ha, incrementant així el seu impacte territorial.
L’absència de concreció en relació a aquests equipaments ha estat constant al llarg de tot el procés d’aprovació.
Una mostra n’és la pròpia MPOUM, en la qual, en el moment d’estimar l’aigua necessària per dur a terme l’activitat de l’àmbit, no es té en compte en cap moment la despesa vinculada a l’activitat de la biofactoria.
Aprovació provisional de la modificació del POUM a l'àmbit del Pla Parcial de Can Juncosas per la implantació del projecte AGROPARC – Memòria - Pàg. 162
A partir d’aquesta estimació, l’empresa va sol·licitar la concessió d’aigua de la Xarxa Ter-Llobregat (ATL) per ús industrial de 150.000 m3/any, que Agbar va concedir a l’empresa.
Aquest volum es ratifica en el Projecte executiu d’urbanització:
Projecte executiu
d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can
Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida (Barcelona) – Memòria - Pàg. 33
La infravaloració dels recursos necessaris per dur a terme aquest projecte, i més concretament de l’aigua, ha estat un dels aspectes que hem denunciat des de Naturalistes de Gelida des d’un bon inici. Veiem ara, que no anàvem desencaminats, amb la sol·licitud inesperada d’aigua de l’EDAR, no prevista a la MPOUM, i que tractarem més endavant.
Ens trobem amb el mateix en el projecte d’urbanització, en el qual la biofactoria és del tot inexistent. Ni tan sols es delimiten les edificacions relatives als diferents equipaments (tal com també passava en la MPOUM):
Recordem que aquests equipaments són part ineludible del projecte.
Estem davant, doncs, d’un Projecte d’urbanització parcial i incomplert del projecte Agroparc, el qual obvia una part dels serveis del mateix, i per tant carent de validesa.
Al·legació 3.
No està justificat que els àmbits derivats del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses s’incloguin dins el Projecte executiu d’urbanització dels sector de sòl urbanitzable delimitat.
Al·legació 4.
La Junta de Govern Local en sessió celebrada el dia 25 de juliol de 2024 ha aprovat inicialment el Projecte d’Urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Juncosas i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida, presentat per la mercantil UNPASMES, SL.
Els àmbits derivats del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses afecten zones públiques de titularitat Municipal i Provincial com es la carretera BV-2249 i zones de influencia.
En afectar espais públics l’aprovació inicial s’ha de realitzar, si més no, en el Ple de l’Ajuntament de Gelida.
Al·legació 5.
El promotor del Projecte d’Urbanització és la mercantil UNPASMES SL que no té competència, per desenvolupar el projecte en àmbits de titularitat municipal sense tenir una encàrrec a propòsit de l’Ajuntament.
Al·legació 6.
La proposta d’actuació en sòl de titularitat provincial, carretera BV 2249 i zona d’influència, ha de respondre a una encàrrec a propòsit de la Diputació Provincial.
Al·legació 7.
L’aprovació definitiva del CONVENI ha de ser Condició “sine quan non” per l’aprovació dels projectes d’urbanització sectorial i extrasectorial, si procedeix.
Tanmateix l’aprovació del Projecte d’Urbanització d’obres Extra sectorial i la seva execució material, cas de ser aprovat, ha de ser prioritari al Projecte d’urbanització de sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida.
Al·legació 8.
Es indispensable la contractació d’una Entitat de Control homologada l’ INSPECCIÓ, CONTROL, RECEPCIÓ, RESPONSABILITATS I TRAMITACIÓ DELS PROJECTES DE LA URBANITZACIÓ, per quan la complexitat del projecte ho requereix.
1. Les obres d’urbanització de promoció privada, hauran ser revisades pels membres de l’Oficina Técnica municipal, quants cops aquests ho estimen oportú i perceptivament, a petició del promotor actuant, en los següents moments:
a. En la ejecció de la xarxa de clavegueram , així com la de portada d’aigües en el moment d'instal·lar les canonades i prèvia a tancar les rases.
b. En les obres d’explanació de tot tipus de vies, rodades o de vianants, públiques o privades, al rebre la voravia, efectuar la preparació d’explanació, estesa la base i executar la capa de rodadora.
2. De cada una de les fases de l’obra d’urbanització, aquí ressenyades, s’aixecarà una acta de visita i conformitat d’execució amb el projecte, firmat per l’Arquitecte Municipal i el cap de l’Oficina Tècnica de l’Entitat de Control que l’Ajuntament delegui expressament. La Contracte de les Obres de Contractació, estarà obligada a sol·licitar per escrit, amb 72 hores d’antelació la preceptiva visita tècnica en cadascuna de les fases indicades.
3. Si es realitza d’urbanització sense donar acompliment aquest requisit, l’Ajuntament efectuarà les cales i probes precises per comprovar la correcta execució de les obres, essent les despeses que es generin per compte del promotor de les obres d’Urbanització.
Al·legació 9.
El Pla d’obres del Pla executiu d’urbanització és incorrecte ja que inclou dates que ja han passat (comença l’abril de 2024). S’ha de rectificar.
Al·legació 10.
S’haurà de presentar abans de l’aprovació dels projectes abordats, l’estudi de sostenibilitat o no de la repoblació forestal projectada en sòl de secà prevista en el PU
sectorial de Can Joncoses; abast que pot observar-se en les següents il·lustracions extretes del PU: