Al·legacions al Projecte d'Urbanització
Les al·legacions s’han agrupat de la següent forma:
- Aspectes Generals: El projecte d'urbanització està fraccionat i incomplet, ja que no inclou les infraestructures necessàries per a la sostenibilitat del projecte Agroparc i obvia els serveis essencials.
- Projectes Sectorial, Extrasectorial i Conveni: Es qüestiona la legalitat d'incloure àmbits derivats en el projecte d'urbanització, així com la competència del promotor i la necessitat d'un control independent.
- Carretera BV-2249: S'exigeix una millora integral de la carretera BV-2249, incloent la variant prevista en els planejaments urbanístics, per garantir la seguretat i la capacitat de trànsit.
- Moviments de Terres: Es denuncia la falta d'estudi i aprovació dels impactes ambientals dels moviments de terres, especialment en relació a la protecció de l'àguila cuabarrada i els camins rurals.
- Aigua: La captació d'aigua de l'EDAR no estava prevista i es considera injustificada, ja que contradiu la premissa de circularitat del projecte.
- Camins Rurals: Es demana la protecció i la planificació dels camins rurals, garantint la seva integritat i la seva accessibilitat.
Al·legació 1.
Projecte d’urbanització fraccionat i mancat
d’un criteri coherent
L’empresa UNPASMES, SL fracciona el projecte d’Urbanització en dos documents:
- Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida (Barcelona)
- Projecte obres extrasectorials del projecte d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses en el terme municipal de Gelida
I els desvincula a través del:
- Conveni urbanístic de l'àmbit del Pla Parcial de Can Juncoses i finques confrontants entre l’empresa i l’Ajuntament de Gelida
Que estableix que es podrà executar el primer sense haver aprovat el segon, quan de fet tot és un mateix projecte indivisible.
A més, inclou una part de les obres extrasectorials dins el projecte del d’urbanització del sector urbanitzable delimitat, com són:
- Moviments de terres fora del sector
- Obres de la carretera BV-2249
- Canalització aigua de l’EDAR
- Camins rurals fora de la zona SUD
D’aquesta manera, aquestes obres no depenen de l’aprovació del Projecte d’obres extrasectorials, accelerant l’execució del projecte en benefici de l’empresa UNPASMES, SL.
Per tot això considerem que aquests documents manquen de validesa i que s’han de redactar de nou.
Al·legació 2.
El
Projecte d’urbanització del projecte Agroparc aprovat està
incomplert
Al projecte que s’està aprovant amb aquest Projecte d’urbanització, li manquen les infraestructures que l’haurien de fer esdevenir el projecte “sostenible i circular” que UNPASMES,SL ha descrit des del moment de la seva presentació, el que li ha donat accés a l’empresa als ajuts Next Generation, i també el que li ha permès ser qualificat com a Projecte d’Interès Territorial. I no oblidem que precisament aquesta qualificació és la justificació que s’ha esgrimit durant tot el procés d’aprovació per adaptar les lleis vigents a la conveniència del projecte: des del desplaçament de la zona de caça de l’àguila cuabarrada, una au protegida, fins a la requalificació d’uns sòls protegits de vinya a sòl d’hivernacles, entre d’altres, tot per interès d’una empresa privada.
I és que sense equipaments com la planta d’hidrogen, la planta de biogàs, la depuradora o les plaques solars, aquest projecte no és més que un polígon industrial-logístic com qualsevol altre, sense cap valor diferencial. Al marge del fet de projectar hivernacles industrials en terreny rústic, ampliant l’àmbit urbanitzat de forma desmesurada respecte un sòl industrial original de 13,63 ha, incrementant així el seu impacte territorial.
L’absència de concreció en relació a aquests equipaments ha estat constant al llarg de tot el procés d’aprovació.
Una mostra n’és la pròpia MPOUM, en la qual, en el moment d’estimar l’aigua necessària per dur a terme l’activitat de l’àmbit, no es té en compte en cap moment la despesa vinculada a l’activitat de la biofactoria.
Aprovació provisional de la modificació del POUM a l'àmbit del Pla Parcial de Can Juncosas per la implantació del projecte AGROPARC – Memòria - Pàg. 162
A partir d’aquesta estimació, l’empresa va sol·licitar la concessió d’aigua de la Xarxa Ter-Llobregat (ATL) per ús industrial de 150.000 m3/any, que Agbar va concedir a l’empresa.
Aquest volum es ratifica en el Projecte executiu d’urbanització:
Projecte executiu
d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can
Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida (Barcelona) – Memòria - Pàg. 33
La infravaloració dels recursos necessaris per dur a terme aquest projecte, i més concretament de l’aigua, ha estat un dels aspectes que hem denunciat des de Naturalistes de Gelida des d’un bon inici. Veiem ara, que no anàvem desencaminats, amb la sol·licitud inesperada d’aigua de l’EDAR, no prevista a la MPOUM, i que tractarem més endavant.
Ens trobem amb el mateix en el projecte d’urbanització, en el qual la biofactoria és del tot inexistent. Ni tan sols es delimiten les edificacions relatives als diferents equipaments (tal com també passava en la MPOUM):
Recordem que aquests equipaments són part ineludible del projecte.
Estem davant, doncs, d’un Projecte d’urbanització parcial i incomplert del projecte Agroparc, el qual obvia una part dels serveis del mateix, i per tant carent de validesa.
Al·legació 3.
No està justificat que els àmbits derivats del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses s’incloguin dins el Projecte executiu d’urbanització dels sector de sòl urbanitzable delimitat.
Al·legació 4.
La Junta de Govern Local en sessió celebrada el dia 25 de juliol de 2024 ha aprovat inicialment el Projecte d’Urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Juncosas i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida, presentat per la mercantil UNPASMES, SL.
Els àmbits derivats del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses afecten zones públiques de titularitat Municipal i Provincial com es la carretera BV-2249 i zones de influencia.
En afectar espais públics l’aprovació inicial s’ha de realitzar, si més no, en el Ple de l’Ajuntament de Gelida.
Al·legació 5.
El promotor del Projecte d’Urbanització és la mercantil UNPASMES SL que no té competència, per desenvolupar el projecte en àmbits de titularitat municipal sense tenir una encàrrec a propòsit de l’Ajuntament.
Al·legació 6.
La proposta d’actuació en sòl de titularitat provincial, carretera BV 2249 i zona d’influència, ha de respondre a una encàrrec a propòsit de la Diputació Provincial.
Al·legació 7.
L’aprovació definitiva del CONVENI ha de ser Condició “sine quan non” per l’aprovació dels projectes d’urbanització sectorial i extrasectorial, si procedeix.
Tanmateix l’aprovació del Projecte d’Urbanització d’obres Extra sectorial i la seva execució material, cas de ser aprovat, ha de ser prioritari al Projecte d’urbanització de sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida.
Al·legació 8.
Es indispensable la contractació d’una Entitat de Control homologada l’ INSPECCIÓ, CONTROL, RECEPCIÓ, RESPONSABILITATS I TRAMITACIÓ DELS PROJECTES DE LA URBANITZACIÓ, per quan la complexitat del projecte ho requereix.
1. Les obres d’urbanització de promoció privada, hauran ser revisades pels membres de l’Oficina Técnica municipal, quants cops aquests ho estimen oportú i perceptivament, a petició del promotor actuant, en los següents moments:
a. En la ejecció de la xarxa de clavegueram , així com la de portada d’aigües en el moment d'instal·lar les canonades i prèvia a tancar les rases.
b. En les obres d’explanació de tot tipus de vies, rodades o de vianants, públiques o privades, al rebre la voravia, efectuar la preparació d’explanació, estesa la base i executar la capa de rodadora.
2. De cada una de les fases de l’obra d’urbanització, aquí ressenyades, s’aixecarà una acta de visita i conformitat d’execució amb el projecte, firmat per l’Arquitecte Municipal i el cap de l’Oficina Tècnica de l’Entitat de Control que l’Ajuntament delegui expressament. La Contracte de les Obres de Contractació, estarà obligada a sol·licitar per escrit, amb 72 hores d’antelació la preceptiva visita tècnica en cadascuna de les fases indicades.
3. Si es realitza d’urbanització sense donar acompliment aquest requisit, l’Ajuntament efectuarà les cales i probes precises per comprovar la correcta execució de les obres, essent les despeses que es generin per compte del promotor de les obres d’Urbanització.
Al·legació 9.
El Pla d’obres del Pla executiu d’urbanització és incorrecte ja que inclou dates que ja han passat (comença l’abril de 2024). S’ha de rectificar.
Al·legació 10.
S’haurà de presentar abans de l’aprovació dels projectes abordats, l’estudi de sostenibilitat o no de la repoblació forestal projectada en sòl de secà prevista en el PU
sectorial de Can Joncoses; abast que pot observar-se en les següents il·lustracions extretes del PU:
Al·legació 11.
Tots els aspectes relatius a la Carretera BV-2249 que s’han inclòs en el Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses, s’hi han inclòs de forma errònia, ja que la carretera està fora del sector SUD
Al·legació 12.
Els projectes relatius a les dues noves rotondes de la carretera BV-2249, s’han inclòs erròniament el Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses.
Al·legació 13.
La creació de motes a la carretera no forma part del Projecte d’Urbanització del sector urbanitzable delimitat, ja que està fora de l'àmbit delimitat de SUD.
Al·legació 14.
En el PU s’aborda l’actuació parcial en la BV 2249 , projectant dues rotondes; l’una per accés a estacionament discontinu de Can Joncoses i l’altre d’accés a la Ferreria i sector de Can Joncoses. Resultant-ne un arranjament que, en si sol, no resolt satisfactòriament la mobilitat requerida per la MPOUM de Gelida com una condició “sine qua non” previ al desenvolupament del sector.
- Actuació parcial en la BV 2249 per accés a aparcament discontinu de Can Joncoses, al servei privat d’aquest.
Extracte del plànol 04.3 del Projecte d’urbanització
Extracte del plànol 04.8 del Projecte d’urbanització
Al mateix temps els trams de carretera BV-2249 compresos entre la rotonda de enllaç amb sortida-entrada AP-7, de Gelida-Sant Llorenç d’Hortons, fins la de Ferreria, des d’aquesta a la projectada d’accés a l’aparcament privat ; aixis com fins arribar a l’enllaç amb la BV-2241 de Masquefa a Sant Sadurní, resten amb la precarietat que ofereix a dia d’avui.
Al·legació 15.
S’eludeixen els requeriments de millora de la carretera BV-2249, especificats en els diferents planejaments:
PDT d’Alt Penedès es pronuncia en el sentit d’abordar el condicionament i millora de la BV-2249.
Aquesta directiu establerta del PDTAP va esser adoptada en el POUM 2015 plantejant una variant de la BV-2249, que evitava el seu pas per el nucli urbà de les Cases Noves;
Pas angost pel nucli urbà per on circulen uns 2.500 vehicles segons estudis del projecte de variant de Sant Llorenç d’Hortons
Totalment precària; cosa que s’estén a la resta de la carretera entre la rotonda de sortida de la AP-7 fis la carretera BV 2241 de Masquefa a Sant Sadurní com en son exemple les següents fotografies:
Pont sobre el ferrocarril, abans d’arribar a les cases Noves, secció transversal deficient per a dos sentits de circulació de vehicles de gran tonatge
Al·legació 16.
Malgrat la Diputació, de forma inexplicable, no esmenta en cap cas la variant inclosa en tots els planejaments, si que emet el 24/04/2023 l'informe favorable a la proposta d’Agroparc condicionat a una sèrie d’actuacions, que «en fase de redacció del Pla Parcial o del projecte d’Urbanització caldrà tenir compte». Una de les actuacions és la següent:
El projecte d’Obres extrasectorials i el Projecte d’Urbanització, injustificablement, obvien totalment aquest requeriment. Sense més el despatxen amb la frase:
«no es preveuen problemes en matèria de maniobrabilitat ni de seguretat viària en la planta actual de la carretera, la qual té capacitat per a suportar el trànsit de camions» (Pàgina 22, Annex 26 -Estudi d’avaluació de la mobilitat generada, Projecte d’Urbanització)
Recordem que són actuacions «per garantir unes condicions de seguretat mínimes», que si no es duen a terme posen en risc la vida de les persones.
Al·legació 17.
Per altra banda, la Diputació de Barcelona, en el mateix informe favorable de 24/04/2023, que condiciona la proposta d’Agroparc a una sèrie d’actuacions, que «en fase de redacció del Pla Parcial o del projecte d’Urbanització caldrà tenir compte». Una de les actuacions és «analitzar la capacitat estructural del ferm actual de la carretera i preveure els reforços necessaris en funció del trànsit de vehicles pesants generat.»
Sorprenentment, l’apartat 6.3 Afectació sobre el ferm conclou:
«Es desconeix la composició del ferm de la BV-2249, però al tractar-se d’una via interurbana situada en un àmbit on s’ubiquen nombrosos polígons industrials i logístics, és d’esperar que el ferm tingui capacitat per suportar, com a mínim, entre 100 i 200 vehicles pesants per dia i sentit (T31).
Per tant, no es preveuen afectacions en el ferm derivades de l’increment en el trànsit de vehicles pesants a causa de la posada en funcionament de l’Agroparc.»
(Pàgina 20, Annex 26 -Estudi d’avaluació de la mobilitat generada, Projecte d’Urbanització) (la negreta és afegida)
Per altra banda, els estudis d’afectacions en el ferm de la carretera de la Diputació (BV-2249) derivades de l’increment en el trànsit de vehicles pesants a causa de la posada en funcionament de l’Agroparc no forma part del Projecte executiu d’urbanització dels sector SUD.
Al·legació 18.
L’estudi d’increment de mobilitat es basa en les dades proporcionades en un reunió amb els responsables de logística d’Ametller Origen.
(Annex 26, pàgina 14)
El càlcul de la variació de la mobilitat s’ha de basar en dades objectives, no en suposicions de l’empresa Ametller Origen, que inicialment utilitzarà les noves instal·lacions projectades, sinó en la potencialitat de producció de la agroindustria (metres quadrats efectius) i la capacitat de gestió de mercaderies de la nova nau logística de més de 50 molls de càrrega. Independentment de quina empresa les estigui utilitzant.
Recordem que Ametller Origen pot vendre o llogar les instal·lacions a d’altres empreses que, lògicament, voldran aconseguir tot el rendiment possible de les instal·lacions. Per tant, les vies d'accés com la BV-2249 ho ha de poder suportar, tant a nivell de ferm com de mobilitat.
La falta de rigorositat de l’estudi de mobilitat presentat en el PU posa en entredit les seves conclusions i caldrà refer-lo.
Extracte del plànol 14.1 del Projecte d’Urbanització
Al·legació 19.
Malgrat el moviment de terres està inclòs en el PU del Sector, l’abocament és extrasectorial:
• 586.263,30 m3 vinculats al TERRAPLENATS DE FINQUES, dels quals
243.703,00 m3 (color lila) es troben fora de l’àmbit del MPPOUM 2015,
• 111.943,71 m3 vinculats al PROJECTE D'URBANITZACIÓ, mentre que els restants
• 612.489,27 m3 estan vinculats al que es competència del posterior PROJECTE D'EDIFICACIÓ NAUS LOGÍSTIQUES
Per tant hi ha un gran volum de moviments de terres projectades, que no son competència d’un projecte d’urbanització tal com es planteja. Sent-t’ho, això si, del que seria el Projecte executiu d’Edificació de les naus emparades per la MPPOUM 2015 de Gelida per la implantació de l’Agroparc.
Al·legació 20.
S’ha realitzat una consulta als serveis tècnics de l’Ajuntament en relació si s’havien tramitat els 3 projectes de moviment de terres citats en l’annex 9, pàgina 4, del PU. Els serveis tècnics han indicat l’empresa únicament a realitzat una consulta al respecte.
Per tant, no s’han estudiat als impactes ambientals i no s’han aprovat aquests moviments de terres, el que invalida l’exposat en el PU.
Al·legació 21.
Aquestes zones de terraplenats afecten torrents i boscos i no s’adjunten les autoritzacions corresponents de l’ACA, ni els permisos de rompudes.
Al·legació 22.
Tal com especifica la Declaració Ambiental Estratègica, cal incloure en el Projecte d’Urbanització l’avís que no es poden realitzar moviments de terres dins del kernel 80% de la parella d’àligues cuabarrada de Gelida, fins el Servei de Fauna no hagi validat el compliment de les mesures compensatòries corresponents.
Declaració Ambiental Estratègica
En aquest sentit és important incorporar el plànol del Kernel 80% en el PU:
Al·legació 23.
La Declaració Ambiental Estratègica específica que no es podrà actuar en el camí assenyalat amb una línia vermella a la imatge reproduïda en l’article 87 de la normativa, entre tant no s'ha comprovat amb el nou radioseguiment que les àligues poden prescindir de l’àrea afectada pel projecte Agroparc :
Imatge de l’article 87 de la Normativa
En el plànol 14.01 de l’annex 9, Moviment de Terres, el PU preveu utilitzar precisament el mateix camí sobre el que la DAE prohibeix realitzar actuacions: