Al·legacions al Project d'Urbanització
Les al·legacions s’han agrupat de la següent forma:
- Aspectes Generals: El projecte d'urbanització està fraccionat i incomplet, ja que no inclou les infraestructures necessàries per a la sostenibilitat del projecte Agroparc i obvia els serveis essencials.
- Projectes Sectorial, Extrasectorial i Conveni: Es qüestiona la legalitat d'incloure àmbits derivats en el projecte d'urbanització, així com la competència del promotor i la necessitat d'un control independent.
- Carretera BV-2249: S'exigeix una millora integral de la carretera BV-2249, incloent la variant prevista en els planejaments urbanístics, per garantir la seguretat i la capacitat de trànsit.
- Moviments de Terres: Es denuncia la falta d'estudi i aprovació dels impactes ambientals dels moviments de terres, especialment en relació a la protecció de l'àguila cuabarrada i els camins rurals.
- Aigua: La captació d'aigua de l'EDAR no estava prevista i es considera injustificada, ja que contradiu la premissa de circularitat del projecte.
- Camins Rurals: Es demana la protecció i la planificació dels camins rurals, garantint la seva integritat i la seva accessibilitat.
Al·legació 1.
Projecte d’urbanització fraccionat i mancat
d’un criteri coherent
L’empresa UNPASMES, SL fracciona el projecte d’Urbanització en dos documents:
- Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida (Barcelona)
- Projecte obres extrasectorials del projecte d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses en el terme municipal de Gelida
I els desvincula a través del:
- Conveni urbanístic de l'àmbit del Pla Parcial de Can Juncoses i finques confrontants entre l’empresa i l’Ajuntament de Gelida
Que estableix que es podrà executar el primer sense haver aprovat el segon, quan de fet tot és un mateix projecte indivisible.
A més, inclou una part de les obres extrasectorials dins el projecte del d’urbanització del sector urbanitzable delimitat, com són:
- Moviments de terres fora del sector
- Obres de la carretera BV-2249
- Canalització aigua de l’EDAR
- Camins rurals fora de la zona SUD
D’aquesta manera, aquestes obres no depenen de l’aprovació del Projecte d’obres extrasectorials, accelerant l’execució del projecte en benefici de l’empresa UNPASMES, SL.
Per tot això considerem que aquests documents manquen de validesa i que s’han de redactar de nou.
Al·legació 2.
El
Projecte d’urbanització del projecte Agroparc aprovat està
incomplert
Al projecte que s’està aprovant amb aquest Projecte d’urbanització, li manquen les infraestructures que l’haurien de fer esdevenir el projecte “sostenible i circular” que UNPASMES,SL ha descrit des del moment de la seva presentació, el que li ha donat accés a l’empresa als ajuts Next Generation, i també el que li ha permès ser qualificat com a Projecte d’Interès Territorial. I no oblidem que precisament aquesta qualificació és la justificació que s’ha esgrimit durant tot el procés d’aprovació per adaptar les lleis vigents a la conveniència del projecte: des del desplaçament de la zona de caça de l’àguila cuabarrada, una au protegida, fins a la requalificació d’uns sòls protegits de vinya a sòl d’hivernacles, entre d’altres, tot per interès d’una empresa privada.
I és que sense equipaments com la planta d’hidrogen, la planta de biogàs, la depuradora o les plaques solars, aquest projecte no és més que un polígon industrial-logístic com qualsevol altre, sense cap valor diferencial. Al marge del fet de projectar hivernacles industrials en terreny rústic, ampliant l’àmbit urbanitzat de forma desmesurada respecte un sòl industrial original de 13,63 ha, incrementant així el seu impacte territorial.
L’absència de concreció en relació a aquests equipaments ha estat constant al llarg de tot el procés d’aprovació.
Una mostra n’és la pròpia MPOUM, en la qual, en el moment d’estimar l’aigua necessària per dur a terme l’activitat de l’àmbit, no es té en compte en cap moment la despesa vinculada a l’activitat de la biofactoria.
Aprovació provisional de la modificació del POUM a l'àmbit del Pla Parcial de Can Juncosas per la implantació del projecte AGROPARC – Memòria - Pàg. 162
A partir d’aquesta estimació, l’empresa va sol·licitar la concessió d’aigua de la Xarxa Ter-Llobregat (ATL) per ús industrial de 150.000 m3/any, que Agbar va concedir a l’empresa.
Aquest volum es ratifica en el Projecte executiu d’urbanització:
Projecte executiu
d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can
Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida (Barcelona) – Memòria - Pàg. 33
La infravaloració dels recursos necessaris per dur a terme aquest projecte, i més concretament de l’aigua, ha estat un dels aspectes que hem denunciat des de Naturalistes de Gelida des d’un bon inici. Veiem ara, que no anàvem desencaminats, amb la sol·licitud inesperada d’aigua de l’EDAR, no prevista a la MPOUM, i que tractarem més endavant.
Ens trobem amb el mateix en el projecte d’urbanització, en el qual la biofactoria és del tot inexistent. Ni tan sols es delimiten les edificacions relatives als diferents equipaments (tal com també passava en la MPOUM):
Recordem que aquests equipaments són part ineludible del projecte.
Estem davant, doncs, d’un Projecte d’urbanització parcial i incomplert del projecte Agroparc, el qual obvia una part dels serveis del mateix, i per tant carent de validesa.
Al·legació 3.
No està justificat que els àmbits derivats del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses s’incloguin dins el Projecte executiu d’urbanització dels sector de sòl urbanitzable delimitat.
Al·legació 34.
La Junta de Govern Local en sessió celebrada el dia 25 de juliol de 2024 ha aprovat inicialment el Projecte d’Urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Juncosas i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida, presentat per la mercantil UNPASMES, SL.
Els àmbits derivats del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses afecten zones públiques de titularitat Municipal i Provincial com es la carretera BV-2249 i zones de influencia.
En afectar espais públics l’aprovació inicial s’ha de realitzar, si més no, en el Ple de l’Ajuntament de Gelida.
Al·legació 35.
El promotor del Projecte d’Urbanització és la mercantil UNPASMES SL que no té competència, per desenvolupar el projecte en àmbits de titularitat municipal sense tenir una encàrrec a propòsit de l’Ajuntament.
Al·legació 6.
La proposta d’actuació en sòl de titularitat provincial, carretera BV 2249 i zona d’influència, ha de respondre a una encàrrec a propòsit de la Diputació Provincial.
Al·legació 7.
L’aprovació definitiva del CONVENI ha de ser Condició “sine quan non” per l’aprovació dels projectes d’urbanització sectorial i extrasectorial, si procedeix.
Tanmateix l’aprovació del Projecte d’Urbanització d’obres Extra sectorial i la seva execució material, cas de ser aprovat, ha de ser prioritari al Projecte d’urbanització de sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida.
Al·legació 8.
Es indispensable la contractació d’una Entitat de Control homologada l’ INSPECCIÓ, CONTROL, RECEPCIÓ, RESPONSABILITATS I TRAMITACIÓ DELS PROJECTES DE LA URBANITZACIÓ, per quan la complexitat del projecte ho requereix.
1. Les obres d’urbanització de promoció privada, hauran ser revisades pels membres de l’Oficina Técnica municipal, quants cops aquests ho estimen oportú i perceptivament, a petició del promotor actuant, en los següents moments:
a. En la ejecció de la xarxa de clavegueram , així com la de portada d’aigües en el moment d'instal·lar les canonades i prèvia a tancar les rases.
b. En les obres d’explanació de tot tipus de vies, rodades o de vianants, públiques o privades, al rebre la voravia, efectuar la preparació d’explanació, estesa la base i executar la capa de rodadora.
2. De cada una de les fases de l’obra d’urbanització, aquí ressenyades, s’aixecarà una acta de visita i conformitat d’execució amb el projecte, firmat per l’Arquitecte Municipal i el cap de l’Oficina Tècnica de l’Entitat de Control que l’Ajuntament delegui expressament. La Contracte de les Obres de Contractació, estarà obligada a sol·licitar per escrit, amb 72 hores d’antelació la preceptiva visita tècnica en cadascuna de les fases indicades.
3. Si es realitza d’urbanització sense donar acompliment aquest requisit, l’Ajuntament efectuarà les cales i probes precises per comprovar la correcta execució de les obres, essent les despeses que es generin per compte del promotor de les obres d’Urbanització.
Al·legació 9.
El Pla d’obres del Pla executiu d’urbanització és incorrecte ja que inclou dates que ja han passat (comença l’abril de 2024). S’ha de rectificar.
Al·legació 10.
S’haurà de presentar abans de l’aprovació dels projectes abordats, l’estudi de sostenibilitat o no de la repoblació forestal projectada en sòl de secà prevista en el PU
sectorial de Can Joncoses; abast que pot observar-se en les següents il·lustracions extretes del PU:
Al·legació 11.
Tots els aspectes relatius a la Carretera BV-2249 que s’han inclòs en el Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses, s’hi han inclòs de forma errònia, ja que la carretera està fora del sector SUD
Al·legació 12.
Els projectes relatius a les dues noves rotondes de la carretera BV-2249, s’han inclòs erròniament el Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses.
Al·legació 13.
La creació de motes a la carretera no forma part del Projecte d’Urbanització del sector urbanitzable delimitat, ja que està fora de l'àmbit delimitat de SUD.
Al·legació 14.
En el PU s’aborda l’actuació parcial en la BV 2249 , projectant dues rotondes; l’una per accés a estacionament discontinu de Can Joncoses i l’altre d’accés a la Ferreria i sector de Can Joncoses. Resultant-ne un arranjament que, en si sol, no resolt satisfactòriament la mobilitat requerida per la MPOUM de Gelida com una condició “sine qua non” previ al desenvolupament del sector.
- Actuació parcial en la BV 2249 per accés a aparcament discontinu de Can Joncoses, al servei privat d’aquest.
Extracte del plànol 04.3 del Projecte d’urbanització
Extracte del plànol 04.8 del Projecte d’urbanització
Al mateix temps els trams de carretera BV-2249 compresos entre la rotonda de enllaç amb sortida-entrada AP-7, de Gelida-Sant Llorenç d’Hortons, fins la de Ferreria, des d’aquesta a la projectada d’accés a l’aparcament privat ; aixis com fins arribar a l’enllaç amb la BV-2241 de Masquefa a Sant Sadurní, resten amb la precarietat que ofereix a dia d’avui.
Al·legació 15.
S’eludeixen els requeriments de millora de la carretera BV-2249, especificats en els diferents planejaments:
PDT d’Alt Penedès es pronuncia en el sentit d’abordar el condicionament i millora de la BV-2249.
Aquesta directiu establerta del PDTAP va esser adoptada en el POUM 2015 plantejant una variant de la BV-2249, que evitava el seu pas per el nucli urbà de les Cases Noves;
Pas angost pel nucli urbà per on circulen uns 2.500 vehicles segons estudis del projecte de variant de Sant Llorenç d’Hortons
Totalment precària; cosa que s’estén a la resta de la carretera entre la rotonda de sortida de la AP-7 fis la carretera BV 2241 de Masquefa a Sant Sadurní com en son exemple les següents fotografies:
Pont sobre el ferrocarril, abans d’arribar a les cases Noves, secció transversal deficient per a dos sentits de circulació de vehicles de gran tonatge
Extracte del plànol 14.1 del Projecte d’Urbanització
Al·legació 19.
Malgrat el moviment de terres està inclòs en el PU del Sector, l’abocament és extrasectorial:
• 586.263,30 m3 vinculats al TERRAPLENATS DE FINQUES, dels quals
243.703,00 m3 (color lila) es troben fora de l’àmbit del MPPOUM 2015,
• 111.943,71 m3 vinculats al PROJECTE D'URBANITZACIÓ, mentre que els restants
• 612.489,27 m3 estan vinculats al que es competència del posterior PROJECTE D'EDIFICACIÓ NAUS LOGÍSTIQUES
Per tant hi ha un gran volum de moviments de terres projectades, que no son competència d’un projecte d’urbanització tal com es planteja. Sent-t’ho, això si, del que seria el Projecte executiu d’Edificació de les naus emparades per la MPPOUM 2015 de Gelida per la implantació de l’Agroparc.
Al·legació 20.
S’ha realitzat una consulta als serveis tècnics de l’Ajuntament en relació si s’havien tramitat els 3 projectes de moviment de terres citats en l’annex 9, pàgina 4, del PU. Els serveis tècnics han indicat l’empresa únicament a realitzat una consulta al respecte.
Per tant, no s’han estudiat als impactes ambientals i no s’han aprovat aquests moviments de terres, el que invalida l’exposat en el PU.
Al·legació 21.
Aquestes zones de terraplenats afecten torrents i boscos i no s’adjunten les autoritzacions corresponents de l’ACA, ni els permisos de rompudes.
Al·legació 22.
Tal com especifica la Declaració Ambiental Estratègica, cal incloure en el Projecte d’Urbanització l’avís que no es poden realitzar moviments de terres dins del kernel 80% de la parella d’àligues cuabarrada de Gelida, fins el Servei de Fauna no hagi validat el compliment de les mesures compensatòries corresponents.
Declaració Ambiental Estratègica
En aquest sentit és important incorporar el plànol del Kernel 80% en el PU:
Al·legació 23.
La Declaració Ambiental Estratègica específica que no es podrà actuar en el camí assenyalat amb una línia vermella a la imatge reproduïda en l’article 87 de la normativa, entre tant no s'ha comprovat amb el nou radioseguiment que les àligues poden prescindir de l’àrea afectada pel projecte Agroparc :
Imatge de l’article 87 de la Normativa
En el plànol 14.01 de l’annex 9, Moviment de Terres, el PU preveu utilitzar precisament el mateix camí sobre el que la DAE prohibeix realitzar actuacions:
El PU, a més a més, preveu modificar el traçat i el perfil d’aquest camí:
Per aquest camí s’haurien de transportar els 18.250 m3 de terra sobrants de l’excavació i terraplenat del PU, així com els més de 580.000 m3 de l’anivellament de la parcel·la privada. El trasllat d’aquest volum de terra implica la realització de milers o desenes de milers de viatges de camions de gran tonatge, en doble sentit.
Per tot això, cal indicar clarament en el PU que no es pot fer cap actuació segons el estipulat per la DAE. Aquesta indicació també ha de formar part del Pla d’Obra.
Al·legació 24.
El PU preveu realitzar moviment de terres entre Can Juncoses, la Talaia, Can Batllevell i Can Mata que implica el transport de més de 600.000 m3 de terra, el que requerirà un nombre molt important de trajectes, amb l’ús de un gran nombre de camions d’alta capacitat de transport simultàneament en viatges de doble sentit.
Aquest transport es preveu realitzar per camins públics existents, que es veuran transformats de forma profunda i irreversible, xoca frontalment amb el que estipula l’article 170 del POUM de Gelida referent al camins públics.
Conclusió: S’ha de realitzar un estudi d’alternatives d’ubicació i transport de les terres sobrants.
Al·legació 25.
Si l’estudi d’alternatives (que no s’ha realitzat) implica realitzar el trasllat de terres a través de camins públics, cal aplicar l’article 170 del POUM de Gelida referent al camins públics, especialment el relatiu als punts 3, 4 i 5 de l’esmentat articles.
En aquest sentit, s’ha d’incorporar en el PU la concessió prèvia dels permisos corresponents.
Al·legació 26.
Entre els camins públics afectats pel trasllat de terres cal destacar el camí per on discorre la GR5. Això afectarà de forma molt important a excursionistes, ciclistes i altres usuaris habituals de via. S’ha d’incorporar en el Projecte un estudi que vetlli per la continuïtat de l’ús de la GR5, així com per la seguretat dels seus vianants.
Al·legació 27.
El moviment terraplenat en la zona 1, s’ha d’eliminar o modificar ja que obstaculitza el pas de fauna pel pas inferior al pont de l’AVE, que forma part del connector entre els PEIN de Montserrat i de l’Ordal.
En Projecte es descriu el sistema d’abastament d’aigua i la connexió a xarxa d’aigua potable mitjançant una canonada de 1.323,9 m en els següents documents i apartats següents:
- Memòria, pàgina 4, apartat 4. Àmbit d’actuació
- Memòria, pàgina 19, apartat 10.3.3 Aigua potable
- Annex 11. Serveis existents, afectats i nous subministraments, pàgina 8, apartat 5.2.1 Subministrament i connexió amb la xarxa existent
- Annex 11, apèndix 1, Comunicacions amb les empreses de serveis, pàgina 23, 3.1 Confirmació de capacitat d’abastament
Al·legació 28.
És erroni incloure la captació aigua de l’EDAR de Gelida en el Projecte Executiu d’urbanització del sector SUD, ja que està fora el sector.
<< 12.3.4 Aigua regenerada EDAR
El subministrament d’aigua regenerada a la Urbanització de Can Joncoses queda garantit amb la connexió amb l’EDAR de Gelida. L’aigua regenerada serà bombejada des de l’EDAR fins a la depuradora privada (biofactoria i serveis) ubicada en la parcel·la de serveis tècnics privada de Can Joncoses.
Una cop l’aigua de l’EDAR hagi estat processada en la depuradora, aquesta serà emmagatzemada en la bassa extractiva per ser posteriorment bombejada per el reg de la totalitat de la parcel·la.
El traçat de la xarxa es realitzarà amb canonada polietilè d’alta densitat PE100 PN16. Tant la canalització enterrada d’aigua provinent de la EDAR com la distribució interna de reg serà de diàmetre DN200.
El dimensionament de la present xarxa és estimat pendent de confirmació de l’EDAR de Gelida.
Aquesta conducció discorrerà per sota dels nous vials fins a la depuradora privada. La canonada passa en general de forma enterrada, o bé de forma aèria ancorada a la base del taulell dels ponts. Les canonades d'aigua regenerada aniran marcades amb línia lila perquè es distingeixin de l'aigua potable.
La bassa extractiva és objecte d'una llicència privada i en el cas que no s'executi a temps, perquè funcioni el sistema d'ús d'aigua regenerada, el PU haurà de buscar un subministrament alternatiu. >>
(Projecte executiu d’urbanització del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses i àmbits derivats en el terme municipal de Gelida - Mèmòria - Pàg 33)
Al·legació 29.
En relació a la captació d’aigua de l’EDAR de Gelida:
La captació de l’EDAR de Gelida no estava prevista a la MPOUM aprovada.
No està justificada. Des del principi el projecte s’ha definit com un projecte circular, afirmant que per al reg en tindria prou amb l’aigua regenerada a partir de l’aigua concedida a l’empresa per ús industrial segons les seves pròpies estimacions (150.000 m3), i aigua de la pluja.
Només existeix una sol·licitud a l’ACA que no ha estat aprovat a hores d’ara.
Cicle de l’aigua segons la MPOUM aprovada. No considera l’ús de l’aigua de l’EDAR de Gelida
El següent article del POUM de Gelida 2015 regula que la xarxa de camins rurals
Al·legació 30.
Tots els camins rurals de fora la zona SUD no haurien d’estar inclosos dins el Projecte executiu d’urbanització del sector SUD.
Al·legació 31.
S’han d’inventariar tots els camins rurals, que constituiran l’exclusiva xarxa vial en les zones classificades amb les claus 11a, 11b i 11h.
Al·legació 32.
En relació al camí rural públic “Camí de la Talaia”, Polígon 15 Parcela 9003, referència cadastral 08090A015090030000ZX, el tram final que creua per sota el pont de la via d’alta velocitat desapareix amb la implantació de l’edifici agroindustrial (obrador).
El PU ha de planificar un traçat alternatiu d’aquest tram pels usuaris d’aquest camí.
Al·legació 33.
En quant al camí rural públic Polígon 15 Parcel·la 9006, referència cadastral 08090A015090060000ZE, va des de la Font del Claro i baixa al torrent de Can Juncoses (en vermell a la figura).
Aquest camí rural està en desús des de fa temps, així com també ho està el tram inicial del camí rural Polígon 15 Parcela 9005, referència cadastral 08090A015090050000ZJ, que puja des del fons del torrent de Can Juncoses cap a l’edifici Seu Ametller (en blau a la figura).
Aquesta zona final del torrent de Can Juncoses i el meandre del riu Anoia on desemboca s’ha convertit en un espai natural refugi de fauna salvatge, molt necessària per mantenir la biodiversitat en aquesta zona tan sensible.
Per mantenir la biodiversitat en aquesta zona tan sensible, és important no obrir aquest camí rural 9006 i mantenir tancat el tram inicial indicat del camí rural 9005.
Al·legació 34.
S’ha inclòs dins de l’àmbit del PU de Can Juncoses un tram del camí rural públic Polígon 15 Parcela 9018, referència cadastral 08090A015090180000ZG, que baixa des de la Talaia cap el riu Anoia.
Sense cap justificació es modifica el seu perfil, augmentant considerablement la seva amplada en el tram inicial, i s’inclou aquest tram de camí públic en l'àmbit del Projecte Urbanístic del SUD de Can Juncoses.
Cal rectificar el àmbit del PU de Can Juncoses i excloure aquest camí.
Al·legació 35.
El PU afecta, entre d’altres, a tres camins rurals públic que através el sector de Can Juncoses:
camí rural públic Polígono 15 Parcela 9007, referència cadastral 08090A015090070000ZS, grafiat en color fucsia a la figura.
camí rural públic Polígono 15 Parcela 9005 , referència cadastral 08090A015090050000ZJ, grafiat en color blau a la figura.
camí rural públic Polígono 15 Parcela 9003, referència cadastral 08090A015090030000ZX,, grafiat en color vermell a la figura.
Pel que s’observa, aquests els dos primers camins rurals s’han desviat i vorejen la zona industrial per la part est del polígon, i el tercer camí rural es modifica el seu traçat en el tram final fins a la Talaia.
El resultat és crea un nou camí rural, grafiat en groc a la figura, que no s’ajusta a la normativa sobre l'amplada de camins rurals que s’especifica al principi d’aquest apartat, tot intervenint, modificant el traçat i projectant eixamplar-lo a 8,00 m - 10,00 mts (segons calçada i zona d'influència de desmunts). S’ha de rectificar.