Conveni Urbanístic

Aprovat inicialment el 23 de juliol de 2024

Conveni Urbanístic de gestió en relació amb l'àmbit del Pla parcial de Can Juncoses i finques confrontants amb la finalitat de dur a terme la implementació de les obres d’urbanització i permetre l’adequat funcionament del sector formulada per la mercantil UNPASMES, SL.


Es tracte d'un conveni entre l'Ajuntament de Gelida i UNPASMES, SL (Ametller Origen).


Proposta de dictament Conveni Urbanístic.pdf (aprovat en el ple del 23 de juliol)

Conveni Urbanístic.pdf (penjat a la web de l'Ajuntament de Gelida el 25 de juliol, amb annexes)


El Conveni Urbanístic va ser aprovat en el ple del 23 de juliol, però no contenia cap dels annexes citats en el conveni. El Conveni Urbanístic penjat a la web posteriorment, si conté annexes.

La numeració dels annexes és diferent en cada document.


Estipulacions del Conveni Urbanístic segons la versió publicada la web de l'Ajuntament:

(és de notar què hi ha diferències entre els dos documents, els que hem detectat estan en itàlica i subratllades)


A l'exposició de fets del conveni es diu "[...] amb la seva comercialització. Posteriorment, es tramiten els projectes d’urbanització del sector de Can Joncoses i les Obres Extra Sectorials. S'adjunten com Annex 1 uns plànols que mostren la delimitació  els àmbits dels projectes d’urbanització."

L'objecte del present Conveni és establir, completar i acordar l'execució de la Modificació del POUM, mitjançant l'acord entre les Parts en relació amb els aspectes que s'enuncien a continuació, amb la finalitat de dur a terme la implementació de les obres d'urbanització i permetre l'adequat funcionament del sector:


(i) Transcurs per vial públic d'escomeses de sanejament privat.

(ii) Transcurs per vials i zones verdes públiques de la xarxa d'aigua regenerada.

(iii) Ús d'aigua regenerada per als vials i zones verdes públiques.

(iv) Manteniment d'espais públics per part d’UNPASMES.

(v) Mesures compensatòries pendents.

(vi) Tramitació independent dels actuals projectes d'urbanització.

(vii) Reg i enllumenat de la rotonda de la carretera BV-2249.

(viii) Línies de mitjana tensió de les instal·lacions fotovoltaiques privades.

(ix) Sistema de clavegueram públic autònom.


Qualsevol acció, mesura o determinació de gestió ambiental prevista a la modificació del POUM relatives a les llicències privades urbanes o dels hivernacles s’hauran de tenir en compte per a l’obtenció de cada llicència necessària.


Aquestes mesures acordades per les parts en relació amb els esmentats aspectes es desenvolupen en les següents estipulacions.

El projecte d'urbanització preveu la implantació d'una xarxa interna de clavegueram que aboca les aigües a un sistema de depuració propi i autònom dins de l'àmbit privat.


A causa de la particular configuració del sector, el clavegueram de fecals de les parcel·les situades en la zona terciària (Clau 8d) necessita discórrer de manera subterrània per un vial públic fins a arribar a les parcel·les de zona industrial (Clau 7g), des d'on puja fins a arribar a la depuradora/biofactoria, conforme es descriu als plans adjunts com a Annex 2 a aquest Conveni.


En virtut del present Conveni, l'Ajuntament, mitjançant l'atorgament de la corresponent concessió o servitud que constarà al projecte de reparcel·lació autoritzarà la instal·lació d'aquesta xarxa de sanejament privada a través dels vials públics en la forma descrita en els plans adjunts com a Annex 2, sense perjudici de la possible inclusió, si és el cas, del traçat de les esmentades canalitzacions en qualssevol instruments de planejament o gestió que poguessin resultar convenients a aquest efecte.

UNPASMES donarà compliment a tots els requisits previstos legalment relatius a la depuració del sistema i de les aigües i seguirà estrictament les determinacions en matèria de gestió ambiental previstes a la modificació del POUM.


El manteniment de l'esmentada xarxa de sanejament serà per compte d’UNPASMES i de qui pogués adquirir la propietat de les parcel·les terciàries en el futur. L'Ajuntament permetrà l'accés a aquests vials públics al personal d’UNPASMES, i/o a aquells tècnics que aquest contracti, per a dur a terme les corresponents tasques d'instal·lació, reparació i/o manteniment de la xarxa privada de sanejament. A aquests efectes, UNPASMES haurà de sol·licitar la corresponent llicència a l’Ajuntament, excepte en casos d'urgent necessitat, podent accedir i intervenir en les zones del vial en les quals hagués d'actuar.


Per part seva, UNPASMES es compromet a constituir les corresponents servituds sobre les finques industrials de resultat privades (Clau 7g) que es creïn amb l'aprovació del projecte de reparcel·lació del sector als efectes de reflectir el traçat de la xarxa de sanejament a través d'aquestes finques d'ús industrial i que els futurs propietaris de les mateixes respectin la seva situació, integritat i tasques de manteniment per part de l'amo del predi dominant. Les esmentades servituds formaran part del citat projecte de reparcel·lació, accedint al Registre de la Propietat en ocasió de la inscripció d'aquest.


Aquestes servituds conferiran un dret a UNPASMES (o a la persona física o jurídica que a cada moment ostenti la titularitat de les parcel·les terciàries beneficiades per aquesta servitud) als efectes de dur a terme les corresponents tasques d'instal·lació, reparació o manteniment d'aquesta xarxa de sanejament. A aquests efectes, UNPASMES haurà de sol·licitar la corresponent llicència a l’Ajuntament, excepte en casos d'urgent necessitat.


El recorregut de la xarxa privada d'aigua regenerada de l'estació depuradora d'aigües residuals (EDAR) de Gelida és el reflectit en els plans adjunts a aquest Conveni com a Annex 3.


Com s'aprecia en els esmentats plans, aquesta xarxa travessa, de manera subterrània, viàries i zones verdes públiques per a donar servei a les parcel·les privades i a la zona agrícola de La Talaia.


En virtut d'aquest Conveni, l'Ajuntament, mitjançant l'atorgament de la corresponent concessió o servitud que constarà al projecte de reparcel·lació, autoritzarà la instal·lació de la xarxa d'aigua regenerada en la forma prevista en els plans adjunts com a Annex 3 a aquest Conveni, sense perjudici de la possible inclusió, si és el cas, del traçat de les esmentades canalitzacions en qualssevol instruments de planejament o gestió que poguessin resultar convenients a aquest efecte. Addicionalment, l'Ajuntament es compromet a permetre l'accés a aquests vials i zones verdes públiques al personal d’ UNPASMES i/o a aquells tècnics que aquest contracti a l'efecte de dur a terme les corresponents tasques d'instal·lació, reparació o de manteniment d'aquesta xarxa d'aigua regenerada. A aquests efectes, UNPASMES haurà de sol·licitar la corresponent llicència a l’Ajuntament, tret que es tracti de circumstàncies d'urgent necessitat.


De conformitat amb la Modificació del POUM, el reg i neteja de la jardineria i zones verdes públiques del sector ha de provenir d'aigua de pluja o aigua regenerada de l'activitat industrial emmagatzemada a la bassa extractiva prevista en el sector.


Conforme s'aprecia en els plans adjunts com a Annex 3 a aquest Conveni, l'esmentada bassa extractiva estarà integrada a parcel·les privades, per la qual cosa UNPASMES donarà servei a l'Ajuntament per al reg i manteniment d'aquestes zones públiques una vegada transcorregut el període de conservació de les obres d'urbanització al qual es fa referència en la clàusula cinquena posterior.


El servei de reg als espais públics serà gratuït. UNPASMES obtindrà la corresponent autorització de l’Agència Catalana de l’Aigua (“ACA”) que pogués correspondre i acreditarà documentalment amb caràcter trimestral la qualitat de l’aigua utilitzada en el domini públic, que haurà de complir amb els paràmetres legalment establerts.


Conforme estableixen l'article 33 de la Modificació del POUM i la disposició final quarta del Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'urbanisme de Catalunya, el promotor de l'àmbit de Can Juncoses estarà obligat a mantenir les obres i instal·lacions d’urbanització executades des de la recepció de les obres per part de l’Ajuntament i durant la vigència del Conveni.


L'obligació de manteniment comprendrà els àmbits del projecte d'urbanització del sector de Can Juncoses. Les tasques inclouen la neteja i reparació dels desperfectes i desgast causats per l’ús normal i el transcurs del temps, excloent aquells causats per actes vandàlics. S’incorporen com a Annex 4 els plànols de gestió del projecte d’urbanització del sector de Can Joncoses.


El manteniment dels àmbits de la carretera BV-2249 i de les Obres Extra sectorials serà executat i assumit per l’Administració Pública competent des de la recepció de les obres, sens perjudici de les garanties legals que siguin aplicables respecte de les obres realitzades.

La Modificació del POUM, en els seus articles 91 i 92 estableix les següents mesures compensatòries immediates i a curt termini:


(i) Mesures compensatòries immediates interiors a l'àmbit, que comprenen el següent:

  • a. La generació de punts d'atracció de fauna en punts d'aigua a Can Font i a Can Mata, acompanyats de la gestió dels espais agrícoles gestionats al seu voltant, amb dimensió suficient per a recrear àmbits de caça, equivalents als actuals de l'àguila cuabarrada.

  • b. La construcció de punts d'aigua i vedrunes entorn d'aquests espais, i fins i tot l'alliberament de preses, amb l'objectiu d’atreure l'àguila cuabarrada cap a aquests espais estables i no transformats.

Les Parts acorden que aquestes mesures han d'estar realitzades i en funcionament amb caràcter previ a la concessió per part de l'Ajuntament de la llicència de primera ocupació de qualsevol edifici dins de l'àmbit de la Modificació del POUM. A aquest efecte, s'haurà de presentar el corresponent projecte amb el detall d'aquestes mesures a la Comissió de Seguiment Ambiental de l'Ajuntament perquè aquest organisme validi la posada en funcionament d'aquestes mesures compensatòries, entenent-se que les considera vàlides i les aprova si en el termini d'un mes no s'ha pronunciat al respecte en sentit contrari.

---

(ii) Mesures compensatòries immediates fora de l'àmbit:

La Modificació del POUM preveu acords de custòdia i/o adquisició de sòls a la Serra de l’Ordal, fins a una superfície equivalent a la superfície ocupada (al voltant de 25 hectàrees), que hauran de ser gestionades com a matolls, guarets o cultius llenyosos de secà amb l'objectiu de servir d'hàbitat per a l'àguila cuabarrada.

Les Parts acorden que la realització d'aquesta mesura estarà condicionada al fet que tingui lloc l'inici de les obres de construcció dels hivernacles tecnificats que excedeixin de 3 hectàrees (sense superar les 7,5 hectàrees) i que, al seu torn, d'acord amb la Modificació del POUM, requeriran de la prèvia implementació i consolidació de les mesures compensatòries definides en el corresponent Pla pilot. Conforme a la Modificació del POUM, aquest Pla pilot haurà de ser aprovat pel Servei de Fauna i Flora de la Subdirecció general de biodiversitat i medi natural de la Generalitat de Catalunya. Per tant, fins que no s'iniciïn les obres de construcció d'aquests hivernacles, no serà necessari dur a terme la mesura compensatòria indicada en aquest apartat (ii).

Una vegada s'implementi aquesta mesura compensatòria, es presentarà la documentació del projecte a la Comissió de Seguiment Ambiental i serà aquest organisme el que validarà la seva posada en funcionament, entenent-se que la considera vàlida i l’aprova si en el termini d'un mes no s'ha pronunciat al respecte en sentit contrari.

--

(iii) Finalment, la Modificació del POUM preveu com a mesura compensatòria a curt termini (a l'interior del sector), la recuperació d'antigues zones de cultiu incorporades a la gestió agrícola que permetin guarets rotatius dins de la matriu agrària d'una superfície de 10 hectàrees, evitant a curt termini qualsevol actuació pròxima al torrent de l'Artiga.

Les Parts acorden que aquesta mesura ha d'estar realitzada i en funcionament amb caràcter previ a la concessió per part de l'Ajuntament de la llicència de primera ocupació de qualsevol edifici dins de l'àmbit de la Modificació del POUM. A aquest efecte, s'haurà de presentar el corresponent projecte a la Comissió de Seguiment Ambiental de l'Ajuntament perquè aquest organisme validi la posada en funcionament d'aquestes mesures compensatòries, entenent-se que les considera vàlides i les aprova si en el termini d'un mes no s'ha pronunciat al respecte en sentit contrari.

--

Totes les mesures compensatòries s’hauran d’ajustar a les determinacions de l’Estudi Ambiental Estratègic pel que fa a l’objecte i calendari. La Comissió de Seguiment Ambiental de l’Ajuntament durà a terme el control i seguiment de la seva implantació.

La modificació del POUM contempla l'execució d'obres d'urbanització intra i extra sectorials, la qual cosa fa necessària l'aprovació de dos projectes d'urbanització separats: el projecte d'urbanització del sector de Can Juncoses (el “PU del Sector Can Juncoses”) i el projecte d'urbanització de les obres extra sectorials (el “PU d’ Obres Extra Sectorials”). A aquests efectes, vegin-se els plans adjunts com a Annex 1:


Ambdues Parts acorden que la tramitació de tots dos projectes d'urbanització haurà de ser independent, però simultània. D'aquesta manera, aprovat el PU del Sector Can Juncoses, podran iniciar-se les obres d'urbanització contemplades en aquest, encara que no s'hagués aprovat el PU d'Obres Extra Sectorials.


Així mateix, amb caràcter simultani al desenvolupament de les obres del PU del Sector Can Juncoses, podran iniciar-se les obres d'edificació de les parcel·les privades mitjançant l'atorgament de les garanties previstes legalment, ajustant-se en tot cas a l’establert als articles 39, 40 i 41 del Decret 64/2014, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament sobre protecció de la legalitat urbanística.


No obstant l'anterior, l'Ajuntament no concedirà llicències de primera ocupació relatives a les edificacions dutes a terme a les parcel·les privades fins que no hagi recepcionat les obres corresponents a tots dos projectes d'urbanització.

Per motius tècnics que, pel seu cost, impossibiliten una solució alternativa, les Parts acorden que l'Accés B al sector (rotonda de la carretera BV-2249 descrita en els plans adjunts com a Annex 5) haurà de servir-se dels subministraments d'aigua i electricitat per al reg i enllumenat de la parcel·la annexa destinada a aparcament.


El reg de la referida rotonda és d’implantació i es mantindrà actiu durant un període màxim de 5 anys des de la recepció de les obres per part de l’Ajuntament, llevat que per raons justificades les Parts acordin la seva pròrroga durant un termini superior. El manteniment es durà a terme conforme l’establert a l’estipulació cinquena.

Les instal·lacions fotovoltaiques privades que s'instal·laran en sòl no urbanitzable conformement al que es preveu en la Modificació del POUM es connectaran amb la fàbrica mitjançant línies de mitjana tensió, conforme es descriu en els plànols que s'adjunten al present Conveni com a Annex 6. Aquestes línies de mitjana tensió discorreran de manera subterrània a través de vials públics, conforme es descriu en els plànols.


Atenent a la seva naturalesa, la instal·lació de les línies requerirà d’una tramitació específica i independent.


En virtut d'aquest Conveni, l'Ajuntament mitjançant l'atorgament de la corresponent concessió o servitud, autoritzarà la instal·lació de passatubs de reserva als vials públics per tal d’evitar l’ulterior aixecament del paviment, en la forma descrita en els plànols adjunts com a Annex 6.


L'Ajuntament es compromet a permetre l'accés a aquests vials públics al personal d’ UNPASMES i/o a aquells tècnics que aquest contracti a l'efecte de dur a terme les corresponents tasques d'instal·lació de les línies una vegada s’hagi obtingut la corresponent llicència, la seva reparació o manteniment, havent de notificar a aquest efecte UNPASMES tal circumstància a l'autoritat competent amb almenys 30 dies d'antelació, tret que es tracti de casos d'urgent necessitat.

Addicionalment al sistema de clavegueram privat que transcorrerà pels vials públics definit a l’estipulació segona, l’Ajuntament instal·larà un sistema de clavegueram autònom amb les característiques que es definiran al projecte executiu del propi equipament.


L’Ajuntament valora la implantació del sistema en un import de 13.000 €, quantitat que es farà efectiva un cop s’aprovi definitivament el projecte d’urbanització del polígon de Can Joncoses.

Aquest Conveni entrarà en vigor des de la seva formalització, tenint en compte la vigència de la Modificació del POUM aprovada definitivament per acord de la Comissió Territorial d'Urbanisme del Penedès el 12 de juny de 2023.


La durada del present Conveni serà la que exigeixi el compliment de les obligacions pactades recíprocament per les Parts, assumides en els termes fixats en aquest Conveni, llevat d’incompliment dels pactes per alguna de les Parts. En aquest cas l'altra Part podrà optar per la seva resolució previ requeriment exprés en tal sentit o exigir el seu compliment.


En el supòsit de que UNPASMES transmetés la propietat a la que fa referència el present acord, l’adquirent es subrogarà en tots els drets i obligacions previstos legalment i al Conveni.


UNPASMES comunicarà la transmissió de la propietat a l’Ajuntament en un termini màxim de 30 dies naturals des de la seva eficàcia.

El present document té naturalesa administrativa, amb expressa submissió de les Parts a la jurisdicció contenciosa administrativa.

D'acord amb l'article 104 del Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'urbanisme, aquest Conveni ha de sotmetre's a informació pública pel termini d'un mes, podent ser consultat, durant el termini d'informació pública, amb la possibilitat d'obtenir còpia d'aquest, i formarà part de la documentació que integra la Modificació del POUM.


De conformitat amb l'article 26 del Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'Urbanisme, l'acord de la seva aprovació es publicarà, dins del mes següent a la seva aprovació, en el Butlletí Oficial de la Generalitat de Catalunya.