Al·legacions

Projecte d'Urbanització, Obres extrasectorials i Conveni Urbanístic

Al·legacions de Naturalistes de Gelida


Conveni Urbanístic entre L'Ajuntament de Gelida i Ametller Origen. Vuit al·legacions :

Es denuncia que el Conveni que pretén aconseguir una modificació encoberta del POUM, amb una desviació de poder de l'ajuntament per prioritzar interessos privats sobre els públics i la violació de la legislació ambiental per la seva afectació a la parella d'àguiles cuabarrades

​Projecte d'Urbanització. 35 al·legacions

Són 35 al·legacions, a on es raona que el projecte d'urbanització està fraccionat i incomplet, ja que no inclou les infraestructures necessàries per a la sostenibilitat del projecte Agroparc i obvia els serveis essencials; que no està justificat que els àmbits derivats s'incloguin dins el Projecte executiu d'urbanització. Pel que fa a la carretera BV-2249,  s'exigeix una millora integral, incloent la variant prevista en els planejaments urbanístics, per garantir la seguretat i la capacitat de trànsit. Es denuncia els impactes ambientals dels moviments de terres, especialment en relació a la protecció de l'àguila cuabarrada. Es considera injustificada la captació d'aigua de l'EDAR. En relació als camins rurals, es demana garantint la seva integritat i la seva accessibilitat.

Project d'Obres extrasectorials. 19 al·legacions.

S'al·lega que el projecte presenta realment és un projecte tècnic en l’àmbit d’un sistema general viari i d’altres actuacions en sòl urbà de titularitat municipal de Gelida, sense cap concurs públic per l’adjudicació de redacció del projecte d’adequació.Els àmbits derivats del sector de sòl urbanitzable delimitat de Can Joncoses s’han d’incloure en el Projecte d’Obres extrasectorials.  Es posen en risc la seguretat dels residents i usuaris de la carrereta BV-2249. El gran volum de moviments de terres amenaça la supervivència de l'àguila cuabarrada.


Les principals al·legacions contra l'aprovació del projecte Agroparc a Gelida es poden resumir en els següents punts:

1. Manca de legitimació de la mercantil UNPASMES S.L. per a subscriure el Conveni Urbanístic: Es argumenta que la Junta de Compensació, que hauria d'estar legalment constituïda, és l'única entitat amb la legitimació per negociar i subscriure el conveni urbanístic, no una sola empresa propietària de terrenys dins l'àmbit del projecte.

2. El Conveni Urbanístic no respon a raons d'interès general i constitueix una modificació encoberta del POUM de Gelida: S'al·lega que el conveni pretén eludir les mesures ambientals i els informes preceptius, adaptant el planejament als interessos de l'empresa promotora en detriment de l'interès públic.

3. Nul·litat de les estipulacions Sisena i Setena del Conveni, que modifiquen les mesures compensatòries ambientals i permeten l'inici immediat de les obres sense la seva validació prèvia: El conveni pretén alterar les mesures compensatòries destinades a protegir l'hàbitat de l'àguila cuabarrada, una espècie protegida, i autoritza l'inici de les obres sense esperar a la seva implantació i validació, contradient la Declaració Ambiental Estratègica (DAE) i els informes del Servei de Fauna i Flora (SFF).

4. El Conveni Urbanístic conté reserves de dispensació a favor de l'empresa promotora, vulnerant el principi d'igualtat davant la llei: S'acusa l'Ajuntament de Gelida d'atorgar un tracte de favor a la mercantil UNPASMES S.L., eximint-la del compliment de les normes generals en matèria urbanística i ambiental.

5. L'Ajuntament de Gelida actua amb desviació de poder, afavorint interessos privats en detriment de l'interès públic: Es denuncia que l'Ajuntament està actuant motivat per interessos aliens a l'interès general, posant en risc el patrimoni natural i els recursos públics en benefici d'una empresa privada.

6. El Projecte d'Urbanització està fraccionat, incomplet i manca d'un criteri coherent: El projecte està dividit en dos documents (Projecte executiu d'urbanització i Projecte obres extrasectorials) que s'intenten desvincular a través del Conveni Urbanístic, accelerant l’execució del projecte en benefici de l’empresa, creant confusió i dificultant la seva avaluació global. A més a més, està incomplet, ja que no inclou infraestructures clau per a la seva suposada sostenibilitat, com la planta d'hidrogen, la planta de biogàs o la depuradora.

7. El projecte incompleix els requeriments de millora de la carretera BV-2249 i posa en risc la seguretat viària: S'assenyala que el projecte no contempla la construcció d'una variant per a la carretera BV-2249, una infraestructura clau per a la descongestió del trànsit i la seguretat dels veïns, tot i que aquesta estava prevista en el POUM de 2015.

8. El projecte no aborda adequadament els moviments de terres i els seus impactes ambientals: S'al·lega que el projecte preveu un gran volum de moviments de terres que afecten torrents i boscos, sense presentar els permisos i autoritzacions necessàries.

9. El projecte posa en greu perill l'àguila cuabarrada: Els moviments de terres i la construcció d'infraestructures afectaran l'hàbitat de l'àguila cuabarrada, i el projecte no inclou mesures efectives per a la seva protecció.

10. El projecte no preveu un ús sostenible de l'aigua i la captació de l'EDAR de Gelida no està justificada: S'argumenta que la captació d'aigua de l'EDAR de Gelida no estava prevista en la MPOUM i que no està justificada, ja que el projecte s'havia presentat com a autosuficient en termes d'aigua.

11. El projecte afecta negativament els camins rurals i no respecta la seva normativa: S'assenyalen diverses afectacions negatives del projecte sobre els camins rurals, com la modificació de traçats, l'eixamplament d'amplades i la desaparició de trams, sense justificació ni alternatives viables.